Op 14 november werd er vanuit de contactgroep HR regio Noord en Afdeling Friesland een inspirerende bijeenkomst georganiseerd over de Zoomers, digital natives, maar misschien beter bekend als Generatie Z. Ruim 40 aanwezigen waren aanwezig om inzicht te krijgen in hoe ze deze nieuwe generatie kunnen aantrekken en behouden. We waren te gast bij opleidingsbedrijf Toekomstbouwers Friesland in Leeuwarden.
Toekomstbouwers Friesland
Directeur van Toekomstbouwers, Criss Roemers, opende de bijeenkomst met een korte uitleg over de opleidingsstructuur in de bouw en de meerwaarde van het opleidingsbedrijf voor de sector. Hij benadrukte het belang van samenwerking met bouw- en infrabedrijven om de jeugd enthousiast te maken voor een loopbaan in de bouw- en infrasector en gezamenlijk te zorgen voor een goede stageplek en begeleiding.
Imago onderzoek en campagne
Angelina van Weerdenburg, Communicatieadviseur bij Bouwend Nederland, deelde de resultaten van het imago-onderzoek over de bouw- en infrasector. Opvallend was dat 44% van de respondenten positief was over de sector, terwijl 50% een neutraal of oningevuld beeld had. Dit biedt voor de sector een kans om het imago van de sector verder te verbeteren en in te kleuren. Angelina ging ook nog in op de campagne De bouw maakt het, waarmee we vanuit Bouwend Nederland de maatschappelijke meerwaarde van de bouw- en infra sector onder de aandacht brengen. Dit door o.a. het onlangs uitgezonden tv programma De bouw maakt het op RTL4 en het themapark Wij bouwen de toekomst voor kinderen van 4-8 jaar.
Generatie Z
Rebecca Trouwee van Youngworks, nam daarna vol enthousiasme het stokje over en gaf de aanwezigen een kijkje in de leefwereld van Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015). De eerste generatie die geen wereld zonder internet gekend heeft. Deze constante online aanwezigheid zorgt bij deze groep voor druk, onzekerheid en frustratie. En bovendien voor een directe en snelle toegang tot kennis, diensten en producten op elk moment van de dag. Desondanks is het een generatie met een bewuste, activistische houding, gericht op het streven naar een betere en eerlijkere wereld. Een waardevolle generatie en voor de voor de bouw- en infrabedrijven de uitdaging om deze generatie te binden en te boeien op de werkvloer.
De middag werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel in de kantine, waar anders dan in de koude werkplaats, een warme en enthousiaste sfeer hing. De bijeenkomst bood waardevolle inzichten en legde een solide basis voor de sector om Generatie Z succesvol te integreren en te betrekken op de werkvloer. De bijeenkomst werd door de aanwezigen beoordeeld met een dikke 8!
Enthousiast geworden over Generatie Z en wil je hier meer over weten? Geef je dan op voor de training Generatie Z in de bouwsector – Bouwend Nederland op 11 april 2024.