Als redactie denken we voortdurend na over hoe wij Bouwwereld steeds relevanter kunnen maken voor onze lezers. Gelukkig komt dat nog steeds voor een groot deel neer op het aloude journalistieke ambacht: via ons uitgebreide netwerk de juiste kwesties op het spoor komen om daarover te publiceren.
Voor een steeds groter deel is dat óók het inspringen op de razendsnelle veranderingen in het digitale domein, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat onze artikelen zichtbaar en vindbaar blijven. Ook dat is belangrijk. Want wat is nou de relevantie van een goed artikel dat nauwelijks gelezen wordt?
Wijzigende algoritmes houden redacties wereldwijd behoorlijk bezig. Spelregels bijvoorbeeld die eerder golden om artikelen hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen, kunnen na een update van het algoritme geen enkel effect meer hebben. Dit betekent dat je nieuwe artikelen altijd volgens de nieuwste spelregels moet publiceren. Dat doen we.
Google AI Overview
En wat als Google besluit om relevante informatie met behulp van kunstmatige intelligentie direct op het eigen platform te publiceren? Dan verdwijnt voor gebruikers de noodzaak om door te klikken naar de website die moeite heeft gestoken in het publiceren van deze informatie. In de Verenigde Staten gebeurt dat al na de introductie van Google AI Overview. Naar verwachting komt deze functionaliteit eind 2024 ook naar Nederland.
Volgens een recente analyse van BNN Bloomberg is het voor websites geen optie om Google te blokkeren. Want de tool die Google gebruikt om AI-antwoorden te genereren, is dezelfde als waarmee Google webpagina’s indexeert voor zoekresultaten.
Uitgevers moeten kiezen tussen twee kwaden: Google blokkeren en ‘meteen sterven’, of de eigen content weggeven en ‘langzaam sterven’. Hoe houden we Bouwwereld relevant? Allereerst door prikkelende verhalen te blijven publiceren. Maar óók door te investeren in de doorontwikkeling van onze eigen kanalen, zoals de gratis digitale nieuwsbrief. Ontvang je deze nog niet? Meld je dan vooral aan!