Social Support biedt hulp voor als het even tegenzit

Louise de Graaf



Het leven is heel snel veel duurder geworden de laatste paar jaren. Dat kan voor een hoop onzekerheid zorgen, en misschien wel financiële narigheid. Social Support kan een steuntje in de rug geven. Een prachtig stukje sociale service van werkgevers richting hun werknemers, ook bij problemen die niet over geld gaan.

“Werknemers in de bouw en infra helpen met hun privé-problemen”, vat Tonny Grotenhuis kernachtig samen wat Social Support van Bouwend Nederland is. Volgens de maatschappelijk werker is het uniek in Nederland dat werkgevers deze service aanbieden aan hun werknemers. En de bouw en infra doet dit al heel lang, Social Support bestaat al dik vijftig jaar. De kracht, zo ziet Grotenhuis, zijn de korte lijntjes, de snelle contacten. “Als een werkgever mij vraagt een werknemer te bellen, dan kan ik dat vaak al dezelfde dag doen. En meestal kan ik al binnen vijf dagen de intake doen. Dat is toch wel behoorlijk uniek in deze tijd met lange wachttijden!” Die snelheid, bezoeken aan huis en de tijd nemen om mensen te helpen, zijn volgens Grotenhuis de pijlers van het succes van Social Support.

Bestaansonzekerheid

Veel problemen waar de hulp van Grotenhuis voor wordt ingeroepen, draaien om financiën. “Het leven is in korte tijd een stuk duurder geworden. Daardoor maken veel mensen zich zorgen of ze wel kunnen rondkomen. Dat kan voor stress zorgen. Ik praat met ze over budgetbeheer, help ze de financiën op een rijtje te zetten. Mensen weten vaak heel goed wat er binnen komt maar hebben veel minder zicht op wat eruit gaat. Als je dat inzichtelijk kunt maken, misschien hier en daar wat bezuinigingstips kunt geven en advies over dingen gespreid betalen of over geld reserveren voor grotere jaarlijkse uitgaven, dan geeft ze dat rust.” Dat er ook dan soms na de vaste lasten weinig overblijft voor leuke dingen, daar kan de maatschappelijk werker niets aan veranderen. “Als gezin met 2 of 3 kinderen heb je tegenwoordig echt wel 1,5 inkomen nodig. Toch valt het me nog mee dat ik niet veel meer mensen met schuldproblematiek moet helpen. Wat dat betreft lijken het prijsplafond op energie en de energietoeslag zeker geholpen te hebben.”

Nabestaandenpensioen en rouwverwerking

Een heel ander soort hulp die Tonnie ook vrij regelmatig verleent, is bij sterfgevallen. “Bedrijven vragen me dan om mee te kijken met een werknemer als ze weten dat hij of zij, of diens partner op afzienbare tijd komt te overlijden. We kijken dan samen of er recht is op nabestaandenpensioen en eventuele overlijdensuitkeringen.” Het kan wat kil overkomen om met een overlijden in het vooruitzicht zo klinisch met de financiën bezig te zijn, maar het kan wel voor een stukje rust en zekerheid zorgen. En niet zelden is de maatschappelijk werker er daarna ook om te helpen met de rouwverwerking.

Vreselijke ongevallen

Hulp bij rouwverwerking kan een werkgever ook aanvragen na een ernstig bedrijfsongeval. Voor collega’s die daar getuige van zijn geweest, kan zoiets heel hard aankomen. “Hier is snelheid echt heel belangrijk, je moet echt zo kort mogelijk na het ongeval in gesprek, mensen laten ventileren. Niet alleen kunnen ze hun verhaal bij me kwijt, ik kan dan ook uitleggen dat het heel normaal is als je een week flink van in de war bent wanneer je zoiets hebt meegemaakt.” Vaak is praten genoeg, maar Grotenhuis houdt ook goed in de gaten of er misschien een collega tussenzit die hulp van een professionele therapeut nodig heeft.

Niet duur

Het zijn problemen waar ieder mens zomaar ineens tegenaan kan lopen. En met deze en nog tal van andere vormen van sociale/maatschappelijke hulp, kan Grotenhuis mensen een steuntje in de rug geven bij het aanpakken van die problemen. “Het kan het ervoor zorgen dat mensen snel weer aan het werk kunnen of zelfs helemaal niet uitvallen. Doe je niets, dan kan het zijn dat ze maandenlang thuis zitten, en dat kan de werkgever veel geld kosten. Het is dan ook heel logisch dat werkgevers in de bouw Social Support een warm hart toedragen. Zelfs al zijn het de bedrijven zelf die er voor betalen. De kosten ervan zijn dan ook veel lager dan de kosten van maandenlange uitval. Als werkgever betaal je € 110 voor een uur dienstverlening uur, met een maximum van € 1250,00 uur. Dat plafondbedrag is dus goed voor 11 uur Social Support. Is Grotenhuis meer tijd kwijt, dan zijn die extra uren gratis. Goed geregeld toch?
Meer weten over Social Support? Kijk dan eens verder op de website. Op die pagina kun je ook een aanvraag voor Social Support indienen. Maar uiteraard kun je Tonny Grotenhuis ook mailen ([email protected]) of bellen (06 – 53 15 29 67).



Website

Lees ook deze artikelen

Plaats een reactie