Studie Civiele Techniek krijgt meer aandacht met nieuwe campagne

Louise de Graaf



Scholieren kunnen vanaf 16 oktober in de tijdlijn van hun favoriete social media-app de campagne ‘Civiele Helden’ tegenkomen. In de wervingscampagne voor de studie civiele techniek staan drie scholieren centraal die in hun dagelijks leven (op de fiets of gamend) kennismaken met de wereld van civiele techniek. Steeds minder scholieren kiezen voor deze studie, dus besloten de hogescholen de handen ineen te slaan om het vakgebied beter op de kaart te zetten.

Wat is civiele techniek eigenlijk? Op die vraag hebben jongeren vaak helemaal geen antwoord óf ze hebben geen goed beeld. Dat is terug te zien in een teruglopend aantal aanmeldingen in het hbo. Via video’s en het online platform Studeercivieletechniek.nl maken jongeren kennis met de wereld van civiele techniek en ontdekken ze de mogelijkheden binnen de infra, oftewel de grond-, weg- en waterbouw.

Waar kunnen we de campagne nog meer zien?

Naast een online campagne verzorgen de samenwerkende hbo-opleidingen ook voorlichting op het voortgezet onderwijs met lesmateriaal en de video Civiele Helden. De website Studeercivieletechniek.nl bevat voor leraren en leerlingen informatie over het vakgebied en studie-informatie. Voor docenten en bedrijven is er een toolkit beschikbaar om de campagne onder de aandacht te brengen.

Niet alleen scholieren zijn de doelgroep voor deze campagne, maar ook hun ouders. Beiden kunnen dus de campagne op TikTok, Instagram, Facebook en YouTube voorbij zien komen. Zo kan het gesprek aan de keukentafel goed gevoerd worden.

Samenwerking

Civiele Helden is een initiatief van het Domein Built Environment (dat is het netwerk hogescholen met opleidingen in het kennisdomein Built Environment). De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door onszelf vanuit het meerjarenprogramma Toekomst van Werk. Ook Civilion, KIVI, NL Ingenieurs en de Vereniging van Waterbouwers zijn betrokken.



Website

Lees ook deze artikelen

Plaats een reactie