Innoveren kun je leren. Dinsdag 17 oktober kreeg Afdeling Amsterdam er les in van Nico Smak. De specialist innovatiekunde had legio goede tips voor de bouwers uit de hoofdstad.
et H20, de Esports Campus in Purmerend, had de afdeling Amsterdam een inspirerende locatie gevonden voor de bijeenkomst Innovatiekunde. Al te groot was het gezelschap niet, maar de aanwezigen waren heel betrokken bij het programma. Hoofdmoot daarvan was de presentatie van Nico Smak. De specialist innovatiekunde is al zijn hele werkzame leven actief met innovatieve projecten en heeft zich vooral verdiept in de psychologie van innoveren. Een innovatie is meer dan alleen een vernieuwing, vertelde hij de aanwezigen. Pas als er behoeft uit de markt is en geld in wordt gestopt, kun je iets nieuws daadwerkelijk een innovatie noemen. Waarop één van de toehoorders aanvulde dat acceptatie binnen het bedrijf ook een wezenlijke voorwaarde is; medewerkers moeten er wel mee willen werken.
Laaghangend fruit
Smak nam de aanwezigen mee langs de ups en downs van een aantal eigen cases, aan de hand waarvan hij nuttige tips gaf. Zoals: weet wanneer je moet stoppen. Blijf goed kijken of het wel echt werkt en houd in de gaten of de innovatie niet domweg te vroeg komt.
Een ander advies dat hij meegaf, was om vooral het laaghangend fruit niet te vergeten. Immers, niet alles hoeft een grote verandering teweeg te brengen, een beetje vernieuwing kan ook al mooi zijn.
Hulde aan de hofnar
Met een aantal tests waar hij de zaal vroeg aan mee te doen, maakte Smak duidelijk hoe gewend we zijn om op bepaalde manieren naar dingen te kijken en hoe vaste patronen het moeilijk maken om dingen anders te zien en te doen. Hij vroeg de deelnemers bijvoorbeeld hardop mee te rekenen met een op het oog niet al te ingewikkelde optelsom. Hoewel de hele zaal op 5000 uitkwam, was het juiste antwoord 4090 een optelsom. Een misser, simpelweg doordat de hersenen een nulletje over het hoofd zagen. De boodschap: Nieuwe en innovatieve ideeën komen van anders naar dingen kijken, van dingen anders zien. In dat kader is het volgens hem ook van wezenlijk belang om een hofnar in het bedrijf te hebben; iemand die een beetje een dwarsligger is, een kritische blik heeft en ongemakkelijke dingen durft te vragen.
Cases uit eigen gelederen
Naast de presentatie van Smak waren er ook nog twee leden die innovatietrajecten toelichtten. Frenk Clemens van De Jong/Ceba vertelde over hoe hij samen met een paar andere bedrijven probeerde een geavanceerde bestratingsmachine te maken. Die exercitie mislukte maar een tweede, wel succesvolle poging heeft de StraatRobot opgeleverd. Over dat proces kun je binnenkort uitgebreider lezen op de website. Ook de case van M.J. de Nijs waar Marcel Scheltinga over vertelde, lichtten we hier binnenkort uitgebreid toe. Om een tip van de sluier op te lichten, dat betrof de mislukte poging om BIM 4D te implementeren.
Vragen en lof
Beide cases riepen veel vragen op bij de aanwezigen. Zo wilden ze van Clemens weten hoe de markt heeft gereageerd. “Vooralsnog enthousiast”, zei de infra-man. “Maar we willen pas echt de markt op als het 100% werkt, en dat is nu nog niet zo.” Op de vraag waar hij het meest van baalde bij het project van De Nijs, noemde Scheltinga dat er zoveel tijd verloren is gegaan met testen zonder dat duidelijk was wat het eigenlijke doel was. “Hoe kun je een pilot starten zonder duidelijke randvoorwaarden vast te stellen?”, verzuchtte hij. Zijn openheid, en die van De Nijs, kon op veel complimenten van de aanwezigen rekenen.
Kijk vooruit, niet achteruit
Smak sloot de bijeenkomst af met nog een laatste tip. Als je wilt innoveren vraag dan altijd waartoe doen we dit want op de waarom-vraag krijg je altijd antwoorden uit het verleden. De essentie van innoveren is immers vooruitgang.